新时代赋予新使命,新思想引领新征程。伴随着文化产业在国民经济与社会发展中地位的的日渐提升,上海交通大学和美国南加州大学于2015年携手共建上海交大—南加州大学文化创意产业学院(“文创学院”)。秉承国际化、交叉学科、产业导向的办学特色,学院根据产业价值链的分类和市场需求整合全球优势资源,以创意、创新、创业为核心,面向市场和产业,培养具有创意精神、创新思想的复合型产业领袖人才,融合打造国际化育人新阵地。 “天地交而万物通,上下交而万物同”。衷心期望文创学院胸怀大格局,助力学校“双一流”建设,全面提升人才创新能力、社会服务能力和文化传播能力,努力成为世界级文化产业高地和人才培养基地,为上海交大争创中国特色世界一流大学贡献积极的力量。


林忠钦

文创学院联合管理委员会主任

上海交通大学原校长



The University of Southern California and Shanghai Jiao Tong University have enjoyed a longstanding relationship as academic partners. This Institute of Cultural and Creative Industry (ICCI) further strengthens the partnership between our world-class universities and deepens our ties as a global academic community. Bringing together our research and teaching resources, USC and SJTU will create a new generation of leaders with a global perspective and innovative capacity – leaders who strengthen the development of the rapidly expanding cultural and creative industries of China. And much like SJTU, USC has an expansive global alumni network. The combined alumni strength will be a unique resource for students at the Institute, who will find connections throughout the Pacific Rim.


Michael Quick

文创学院联合管理委员会副主任

南加州大学前教务长

文创产业是新科技革命第三波浪潮之后出现的“知识经济”的典型业态,是促使当代世界经济竞争方式发生重大转变的着力点,在各国国民经济中的支柱产业地位也在快速提升,社会对文化创意人才和文化创意产业管理人才的需求有着巨大的缺口。学院的成立得到了教育部和上海市各级教育主管部门,以及企业界的多方支持和协助。文创学院将借力上海和洛杉矶的区位优势,充分集结八方资源,在助力我国和上海市地区文化产业发展的同时,为同学们的未来职业发展和精彩人生创造一个优异的高端教育平台。

时代和国家的发展为我们创造了一个广阔的发展成长空间,让我们一起立定“以学为本”之志,发扬文创“敢为人先、与时俱进”之精神,勤奋实践,栉风沐雨,扬帆起航!


张伟民

党总支书记兼院长

上海交大-南加州大学文化创意产业学院